
Drift av sosiale medier
Drift av sosiale medier handler (dessverre?) ikke bare om å legge ut søte kattevideoer.
Bak hvert innlegg fra bedriftskontoer som gjør det bra, ligger en plan, strategi, visjon og minst 1 person som krysser fingrene. Det burde i alle fall finnes en oversikt over hvor bedriften vil med sin drift av sosiale medier.
"Men, hvorfor må vi være synlige på sosiale medier egentlig?"
Det korte, enkle svaret: Du MÅ ingenting. Det er ingen som tvinger deg til å putte din bedrift på internett.
Det litt lengre, muligens litt kjipere svaret: Det er heidundrende lurt å være synlig på sosiale medier, og det er det mange grunner til. Først og fremst for å fortelle verden (alle de som kan bli kunder): "Hei, vi eksisterer!".
Det er veldig liten sjanse for at noen kjøper noe som helst av din bedrift om de ikke er klar over at den eksisterer.
"Men, vi er jo i den digitale telefonboken"
Det er ingen (okay, kanskje fem stykker) som slår opp "rørlegger" i telefonboken for å finne noen som kan fjerne dryppingen i kjøkkenvasken. Telefonboken brukes definitivt mest til å søke opp ukjente telefonnumre, for å finne ut hvem som uventet slo på tråden.
Du må møte kundene dine der de er, og de aller fleste er på sosiale medier. Hvilke sosiale medier som passer for deg, avhenger av hva du selger og hvem målgruppen din er.
«Men hva får vi ut av å være på sosiale medier?»
Gjennom sosiale medier vil målgruppen se din merkevare flere ganger, og for hver gang øker sjansen for at de husker deg bittelitt. Når tidspunktet kommer hvor de trenger ditt produkt eller din tjeneste, ligger navnet på din bedrift lett tilgjengelig i tankene deres (det som heter top of mind, på markedsførings-sjargong).
Markedsføring er repetering. En person må se din merkevare flere ganger for å huske deg når det gjelder. Samtidig skal vi ikke plage kundene. Vi må poste innhold som kundene liker, setter pris på og som beskriver bedriften. Det er en grunn for at videoer av søte dyr er populære: folk liker søte dyr!
La oss male et lite hypotetisk bilde:
Du er rørlegger og du er aktiv på sosiale medier. Martin bor i et hus med et gammelt kjøkken. En dag sprekker røret under vasken til Martin. Martin husker deg fordi han har sett videoene dine på Instagram. Innholdet ditt på sosiale medier har gitt Martin et inntrykk av at du er jovial og avslappet, og kan faget ditt – akkurat det Martin ønsker i en rørlegger. Gjennom videoene dine føler han at han kjenner deg. Martin ringer deg. Du fikk jobben fordi du var aktiv på sosiale medier.
Hvorfor kjøpte Martin av deg istedenfor å søke på nett, og velge den første rørleggeren som kom opp? Fordi mennesker kjøper av mennesker. Hvis dine sosiale medier-kanaler har innhold som viser personlighet og menneskelighet, er det mye større sjanse for at kundene kjøper av deg enn navnet øverst i telefonboken. For Martin bryr seg ikke om hva du gjør med rørene, så lenge du fikser dem – men vi vil alle kunne stole på den som skal gjøre arbeid for oss.
«Men, mitt produkt er ikke noe noen trenger slik som rørleggertjenester …»
Synlighet i sosiale medier er en veldig god måte å fortelle potensielle kunder at de trenger ditt produkt. Fortelle dem at du finnes og ditt produkt eksisterer. Selger du en spesiell type sjokolade med smak av sjøhest og hockeypulver, er det lite sannsynlig at noen kommer til å søke direkte etter produktet du tilbyr. Dermed må du vise deg frem, fortelle potensielle kunder at du eksisterer og lære dem om produktene dine. Gi dem en følelse av å trenge ditt produkt.
Drift av sosiale medier innebærer å utarbeide en strategi, mye planlegging, lage innhold, publisere, engasjere seg med publikum – det er en fulltidsjobb
En fulltidsjobb du trolig ikke har verken tid, mulighet, kompetanse eller lyst til å gjøre. Du har jo allerede en fulltidsjobb. Og det er ikke som markedsfører.
Ved å samarbeide med oss får du en hel markedsavdeling som tar seg av din drift av sosiale medier, og du betaler kun for tiden som faktisk brukes.
Du får spesialist på sosiale medier, tekstforfatter, grafisk designer, digital markedsfører og strateg – uten å betale en krone i arbeidsgiveravgift.
Du får én kontaktperson å forholde deg til, og kompetansen til hele Limelight Media.
Vi drifter sosiale medier for deg, slik at du får tid til å gjøre din jobb uten å tenke på om du skulle ha postet noe på Facebook i går, om bedriften bør være på TikTok eller hvordan du skal få flere følgere på Instagram.
Det korte, enkle svaret: Du MÅ ingenting. Det er ingen som tvinger deg til å putte din bedrift på internett.
Det litt lengre, muligens litt kjipere svaret: Det er heidundrende lurt å være synlig på sosiale medier, og det er det mange grunner til. Først og fremst for å fortelle verden (alle de som kan bli kunder): "Hei, vi eksisterer!".
Det er veldig liten sjanse for at noen kjøper noe som helst av din bedrift om de ikke er klar over at den eksisterer.
Gjennom sosiale medier vil målgruppen se din merkevare flere ganger, og for hver gang øker sjansen for at de husker deg bittelitt. Når tidspunktet kommer hvor de trenger ditt produkt eller din tjeneste, ligger navnet på din bedrift lett tilgjengelig i tankene deres (det som heter top of mind, på markedsførings-sjargong).
Markedsføring er repetering. En person må se din merkevare flere ganger for å huske deg når det gjelder. Samtidig skal vi ikke plage kundene. Vi må poste innhold som kundene liker, setter pris på og som beskriver bedriften. Det er en grunn for at videoer av søte dyr er populære: folk liker søte dyr!
La oss male et lite hypotetisk bilde:
Du er rørlegger og du er aktiv på sosiale medier. Martin bor i et hus med et gammelt kjøkken. En dag sprekker røret under vasken til Martin. Martin husker deg fordi han har sett videoene dine på Instagram. Innholdet ditt på sosiale medier har gitt Martin et inntrykk av at du er jovial og avslappet, og kan faget ditt – akkurat det Martin ønsker i en rørlegger. Gjennom videoene dine føler han at han kjenner deg. Martin ringer deg. Du fikk jobben fordi du var aktiv på sosiale medier.
Hvorfor kjøpte Martin av deg istedenfor å søke på nett, og velge den første rørleggeren som kom opp? Fordi mennesker kjøper av mennesker. Hvis dine sosiale medier-kanaler har innhold som viser personlighet og menneskelighet, er det mye større sjanse for at kundene kjøper av deg enn navnet øverst i telefonboken. For Martin bryr seg ikke om hva du gjør med rørene, så lenge du fikser dem – men vi vil alle kunne stole på den som skal gjøre arbeid for oss.
Synlighet i sosiale medier er en veldig god måte å fortelle potensielle kunder at de trenger ditt produkt. Fortelle dem at du finnes og ditt produkt eksisterer. Selger du en spesiell type sjokolade med smak av sjøhest og hockeypulver, er det lite sannsynlig at noen kommer til å søke direkte etter produktet du tilbyr. Dermed må du vise deg frem, fortelle potensielle kunder at du eksisterer og lære dem om produktene dine. Gi dem en følelse av å trenge ditt produkt.
Drift av sosiale medier innebærer å utarbeide en strategi, mye planlegging, lage innhold, publisere, engasjere seg med publikum – det er en fulltidsjobb
En fulltidsjobb du trolig ikke har verken tid, mulighet, kompetanse eller lyst til å gjøre. Du har jo allerede en fulltidsjobb. Og det er ikke som markedsfører.
Ved å samarbeide med oss får du en hel markedsavdeling som tar seg av din drift av sosiale medier, og du betaler kun for tiden som faktisk brukes.
Du får spesialist på sosiale medier, tekstforfatter, grafisk designer, digital markedsfører og strateg – uten å betale en krone i arbeidsgiveravgift.
Du får én kontaktperson å forholde deg til, og kompetansen til hele Limelight Media.
Vi drifter sosiale medier for deg, slik at du får tid til å gjøre din jobb uten å tenke på om du skulle ha postet noe på Facebook i går, om bedriften bør være på TikTok eller hvordan du skal få flere følgere på Instagram.